Carpe in de pers: “Van verkoelende spray tot vaginale fillers: menopauzebeauty boomt, maar hebben we het echt nodig?”

Vrouwen in de menopauze werden lang over het hoofd gezien door de beautywereld, maar daar komt nu verandering in. ‘Menopauzebeauty’ moet de overgang veraangenamen. Maar hebben we eigenlijk écht sprays tegen opvliegers nodig?

“Ik heb een waaier voor mijn opvliegers en CBD-olie voor wanneer mijn artritishanden pijn doen.” Het zijn misschien niet meteen voorwerpen waarvan je dacht dat Pamela Anderson ze uit haar tas zou opdiepen in haar In the bag-video van de Britse Vogue. Ze leverden de actrice wel veel respect op van kijkers omdat ze het als bekende vrouw van 55 zonder schroom over de menopauze had. De blondine is niet de enige bekende die het taboe dat nog steeds rond die fase in een vrouwenleven hangt doorprikt. Michelle Obama vertelde in haar podcast over haar ervaringen en omschreef een opvlieger als “een gevoel alsof iemand een oven in mijn core had gestopt en die hoog had gezet”. Actrice Kristin Scott Thomas hield in de reeks Fleabag een vurig menopauzepleidooi. 

Naomi Watts wil met haar merk Stripes vrouwen dan weer producten aanbieden die moeten helpen bij de (peri)menopauze, maar hen ook informeren. De actrice zat op haar 36ste al in de perimenopauze (de overgangsjaren naar de menopauze, de dag waarop een vrouw 12 maanden lang niet heeft gemenstrueerd) en schaamde zich jaren om haar symptomen.

“Tijdens de perimenopauze komt er een moment waarop het voelt alsof je jezelf verliest, ik zou graag meer informatie zien over hoe je jezelf terugkrijgt,” zegt ze in het Amerikaanse magazine Instyle. “Eens je jezelf terug hebt, ben je de meest authentieke versie van jezelf omdat je niet langer slachtoffer van je hormonen bent.”

Menopauzemagneten

Het is hoog tijd dat er meer en openlijk over de menopauze wordt gepraat, ook door minder bekende mensen. Tegen 2030 zitten wereldwijd meer dan 1,2 miljard mensen in de (post)menopauze, die zo’n derde van een vrouwenleven beslaat. Elk jaar komen er 47 miljoen nieuwe leden bij. Meer dan driekwart krijgt last van één of meer van de 48 menopauzesymptomen die de Britse beweging GenM, die organisaties en merken
menopauzevriendelijker wil maken, oplijst: opvliegers, mood swings, slapeloze nachten, veranderende huid en haar, een verminderd libido, jeuk … De menopauze heeft een grote fysieke en mentale impact op veel vrouwen, maar toch wordt er nog vaak lacherig of kleinerend over gedaan of wordt ze doodgezwegen. Tot nu dus. Vrouwen die in hun “tweede lente” zitten, zoals de traditionele Chinese geneeskunde de overgang zo mooi noemt, zijn een stuk mondiger en veeleisender dan vroegere generaties en eisen info en producten die hun nieuwe levensfase vergemakkelijken.

Sommigen startten dan maar zelf een beauty- of wellnessmerk dat daarbij moet helpen, ook door een online
community te bieden zodat vrouwen zich niet alleen voelen.
Watts is lang niet de eerste in die niche, die vooral in de VS zit. Zo is er Womaness dat onder meer opvliegers
bestrijdt met de verkoelende ‘Gone in a Hot Flash-mist’. The Honey Pot Company stopt incontinentieverband in
een hip jasje. De menopauzemagneten van Menopoised moeten opvliegers verminderen (hoewel daarvoor geen
wetenschappelijk bewijs is). De ‘Lift Me Up Hair Thickener’ van Better Not Younger wil futloos geworden haar
volumineuzer maken. De ‘SuperBotanical V Cream’ van Stella Via moet de dunner wordende huid van de vulva
soepel houden.
Er zijn testkits voor thuisgebruik om je oestrogeenlevels te checken, apps als Midday van Lisa Health die je
doorheen de menopauze begeleiden en supplementen die onder meer moeten helpen bij brain fog, mood swings
en slapeloosheid.

Meer mainstream

Critici halen aan dat er al voldoende smeersels bestaan die een huid in de menopauze kunnen helpen en dat vrouwen geen specifieke, vaak prijzige menopauzebeauty nodig hebben. Of dat ze meer baat hebben bij hormoonsubstitutietherapie om symptomen te vermijden. Maar die laatste is niet voor iedereen geschikt en vrouwen in de menopauze vinden het net fijn dat merken specifiek inspelen op hun noden en geen twintigjarige modellen gebruiken om antirimpelcrèmes aan te prijzen. Ze voelen zich eindelijk gezien en erkend. “Deze consumenten zoeken producten die specifiek inspelen op hun noden en verder dan de traditionele one size fits all gaan,” zegt Theresa Yee, Senior Beauty Editor bij consumententrendbureau WGSN, in het Britse magazine Dazed & Confused. “Deze groep zou niet mogen worden genegeerd, zoals in het verleden.”
Hoewel apotheekmerken als Vichy en Lierac al lang gespecialiseerd zijn in huidverzorging voor de menopauze, hebben volgens Yee “de body positivity en female empowerment-bewegingen de categorie echt veranderd. Er duiken nu ook producten op bij mainstream merken.” Zo lanceerden N°7, het huismerk van de Britse drogisterij Boots, en de Britse supermarkt Marks & Spencer elk betaalbare menopauzeverzorging.

Fris en gezond

Voor de beauty- en wellnesswereld is de menopauze een ‘nieuw’ gat in de markt dat veel geld kan opbrengen. “De doelgroep heeft een hoge koopkracht en een hoger inkomen dan millennials”, aldus Yee. “Het risico bestaat dat die markt groeit omdat merken de kwetsbaarheid van vrouwen in deze periode willen kapitaliseren,” zegt Deborah Jermyn in het vakblad Cosmetics Design. Jermyn is academicus filmstudies aan de Britse universiteit van Roehampton en gespecialiseerd in de representatie van vrouwen en verouderen in de media. “Dat ze onder druk worden gezet om producten te kopen om een ‘goede’ menopauze te hebben.” Jermyn merkt wel op dat “veel vrouwen die druk weerstaan en doorprikken.”
Voor de beauty- en wellnesswereld is de menopauze een ‘nieuw’ gat in de markt dat veel geld kan opbrengen. “De doelgroep heeft een hoge koopkracht en een hoger inkomen dan millennials”, aldus Yee. “Het risico bestaat dat die markt groeit omdat merken de kwetsbaarheid van vrouwen in deze periode willen kapitaliseren,” zegt Deborah Jermyn in het vakblad Cosmetics Design. Jermyn is academicus filmstudies aan de Britse universiteit van Roehampton en gespecialiseerd in de representatie van vrouwen en verouderen in de media. “Dat ze onder druk worden gezet om producten te kopen om een ‘goede’ menopauze te hebben.” Jermyn merkt wel op dat “veel vrouwen die druk weerstaan en doorprikken.”

Dit doet de menopauze met je huid ...

Bij de menopauze gaan het oestrogeen en progesteron als het ware met pensioen. Die verminderde hormoonaanmaak heeft gevolgen, ook voor de huid. “De menopauze versnelt het verouderingsproces nog wat,” zegt dermatologe en esthetisch arts Ingrid van Riet. “De kwaliteit en densiteit van de huid vermindert. Ze verliest aan dikte, volume en soepelheid. De aanmaak van collageen, elastine en hyaluronzuur neemt wat af, waardoor de huid slapper wordt. Ze wordt ook wat minder ondersteund doordat het onderhuids vetweefsel afneemt. Vaak wordt de epidermis dikker met een ruwer huidoppervlak als gevolg. Poriën kunnen vergroten. Er duiken eventueel haartjes op waar je die liever niet wil. Had je als tiener acne, dan loop je daarop in de menopauze opnieuw kans.” De eerste effecten kan je al in de perimenopauze zien. “De huid van je wang en kaaklijn begint wat te verslappen, je huid wordt meer rekbaar, onder het oog of aan de slapen duikt wat volumeverlies op, lach- en fronslijntjes blijven staan.”

Wil je dat alles (preventief) uitstellen? “Je kan de fibroblasten in de dermis prikkelen zodat ze collageen blijven of
opnieuw gaan aanmaken. Dat kan met huidverzorging die vitamine A en vitamine C bevat. Een dermaroller kan
een extra prikkel geven: de fijne naaldjes maken miniwondjes in de dermis waardoor de huid verplicht wordt te
genezen en collageen aan te maken.”
Die roller is een light versie van professionele needling. “Ook lasers, skinboosters en PRP stimuleren de
collageenaanmaak en zetten in op de huidkwaliteit.”

... en met je haar

Haar kan door de menopauze stugger en fijner worden en beginnen uitvallen. “Er ontstaat een onbalans tussen testosteron en oestrogeen. De hoeveelheid van die laatste zakt, waardoor je in verhouding een hogere dosis van het eerste krijgt. Heb je veel testosteronreceptoren, wat erfelijk bepaald is, dan ga je makkelijk haar verliezen volgens het mannelijke patroon.” Die uitval behandelen is lastig. “We zetten verschillende behandelingen in om resultaat te bekomen: hormonale substitutie als dat kan, lotions die de testosteronreceptoren blokkeren, hair fillers met peptiden, dat zijn groepjes van aminozuren die de bouwstenen vormen van het haar, en PRP om de haargroei te stimuleren en de haarkwaliteit zo goed mogelijk te houden. Voor extreme gevallen zijn er ook injecties met synthetisch haar of een haartransplantatie.”

4 behandelingen

Mag het wat meer zijn dan cosmetica? Deze behandelingen kunnen helpen bij menopauzeongemakken. Overleg
met je gynaecoloog of dermatoloog of ze voor jou geschikt zijn.

Stevigere huid: skinboosters

Injecties met skinboosters als Profhilo en Sculptra boosten het collageen en helpen zo de huid verstevigen en hydrateren. Kostprijs? 350 euro per beurt.

Vaginale droogte: vaginale fillers

Hyaluronzuur wordt in de vulva geïnjecteerd om haar hydratatie en comfort te herstellen. Kostprijs: 400 euro per beurt.

Voor huid en haar: PRP

Uit je bloed gefilterd plaatjesrijk plasma wordt in de huid gespoten om haar te verstevigen en lijntjes te verminderen. PRP kan ook worden ingezet bij haaruitval. Kostprijs? 300 euro per sessie.

Zware haaruitval: hairstetics

Synthetische haren worden in de hoofdhuid verankerd voor een instant vollere haardos. Kostrpijs? 10 euro per synthetisch haar, bij Carpe, carpe.be

Artikel geschreven door Gazet van Antwerpen (GVA). Bekijk het orginele artikel hier!

Parkeren bij carpe clinic?

Carpe Clinic is steeds toegewijd en gefocust om u behandelingen en producten van alleen de hoogste kwaliteit te leveren.

Met de toenemende vraag van patiënten naar innovatie en de wens om ons te blijven inzetten voor deze fundamentele waarden, alsook veranderende voorwaarden bij vele leveranciers kondigen wij een prijsverhoging aan met ingang van 2/4/2024.

Zo kunnen wij als team de best mogelijke kwaliteit blijven waarborgen, onszelf blijven vernieuwen en ontwikkelen zodat u nog vele jaren van de kwaliteiten binnen Carpe Clinic kan genieten